Sebastiaan Kahle-Schoenaker
Zoekmachine Optimalisatie

Wat is een zoekwoorden onderzoek in 2023 | Voorbeelden + Tips

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is een onderzoek waarbij je zoekwoorden zoekt die het beste bij je bedrijf passen. Om daar vervolgens content voor te maken die er voor kan zorgen dat je hoger in Google komt.

Je onderzoekt eigenlijk de online populariteit van je product of dienst. Er zijn veel manieren om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. De manier waarop ik het doe bestaat uit 2 fases.

  1. Zoekwoord onderzoek van bestaande pagina’s
  2. Zoekwoord onderzoek van nieuwe pagina’s

Door deze SEO strategie te volgen komen we sneller tot resultaat. De focus legt eerst op het laaghangende fruit omdat bestaande pagina’s al geïndexeerd zijn.

Later in dit artikel ga ik dieper in op de vraag hoe je deze seo strategie het beste uitvoert met als klap op de vuurpijl een video waarin je kan meekijken hoe ik dit uitvoer.

Waarom een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoord onderzoek is de ruggengraat van je vindbaarheid. Natuurlijk kun je ‘gewoon’ iets schrijven over je product of dienstverlening, maar wat wil je potentiële bezoeker of klant lezen. Het gaat er om dat je je verplaatst in je bezoeker. Welke vragen zal hij hebben, hoe kunnen we zijn probleem oplossen en waar sluit onze dienstverlening aan op het probleem wat de klant heeft.

Google Zoekwoorden analyseren helpt om je een beeld te geven waar je doelgroep naar zoekt. Als dat beeld helder is, heb je eigenlijk een gedeelte van je markt in kaart gebracht. Een zoekwoord onderzoek levert je de volgende informatie op.

  • Hoe zoeken mensen naar je product of dienst?
  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Hoe veel wordt er gezocht op een bepaald zoekwoord?
  • Hoe groot is de concurrentie op een zoekwoord?
  • Welke longtail zoekwoorden zijn er met minder concurrentie?
  • Wat is de trend van een zoekwoord? (wordt er steeds meer op gezocht, blijft het gelijk of zit er een daling in)
  • En nog veel meer ….

Een Zoekwoorden onderzoek is dus belangrijk om inzicht te krijgen in waar je over gaat schrijven en hoe. Het is één van de belangrijkste onderdelen van een SEO strategie. Welke zoektermen sluiten naadloos aan op je website en hoe kun je die zoekwoorden verwerken in je pagina s op je website.



Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Nu we weten dat dat het belangrijk is om een zoekwoorden analyse te maken, zijn we nu op het punt gekomen hoe je een zoekwoorden onderzoek op stelt.

Ik begin altijd met een onderscheid te maken tussen:

  1. Zoekwoord onderzoek bestaande pagina’s
  2. Zoekwoorden onderzoek nieuwe pagina’s

Door deze scheiding aan te brengen zorg ik er voor dat de focus eerst komt te liggen op wat je al hebt en wat al geïndexeerd is. Later zal ik wat dieper in gaan op hoe je een die 2 types van een zoekwoorden analyse uitvoert.

Voor nu is het goed om wat dieper in te gaan op type zoekwoorden. Er zijn verschillende type zoekwoorden met de bijhorende zoekwoord intentie. Voordat we naar de verschillende zoekwoord types gaan wil ik eerst het zoekwoord intentie bespreken.


Zoekwoord intentie

Zoekwoord intentie geeft aan welke intentie de zoeker heeft bij een zoekwoord opdracht in Google. Zoekwoord intentie wordt gekoppeld aan het klant traject of customer Journey. Er zijn verschillende modellen rond de customer journey. Zo heeft Google de volgende customer journey samengesteld.

  1. SEE
  2. THINK
  3. DO
  4. CARE

Ik hanteer een iets uitgebreider klant traject, maar in essentie is hij niet veel anders:

  1. Attention
  2. Awareness
  3. Discover
  4. Consider
  5. Customer

Door de combinatie te maken van de zoekopdracht en de fase binnen het klant traject kun je daar ook je tekst op aanpassen. In het volgende voorbeeld wordt dat duidelijk:

  • Welke soorten schoenen heb je?
  • Schoenen voor bij een smoking of rokkostuum.
  • Hoeveel kosten lakschoenen?
  • Waar kan ik lakschoenen kopen?

Elke van deze zoekopdrachten kun je koppelen aan een fase van het klanttraject. En elke fase vraagt om een andere benadering. Mooi he!

Zo kun je dus de bezoeker op je website veel beter van dienst zijn. Als iemand lakschoenen wil hebben voor een gala dan is een pagina over schoenen die bij een smoking passen overbodig. Hij heeft zijn keuze al gemaakt in het type schoen.

Nu wil hij waarschijnlijk iets weten over kwaliteit, prijs en waar hij dat kan kopen. Zoekwoord intentie levert je veel informatie op die je kan gebruiken in je teksten op je website. Je doelgroep is daar dus me gediend.


Zoekwoord type

Zoals ik eerder beschreef zijn er diverse zoekwoord types. Het algoritme van Google is zo intelligent dat het veel kan herkennen, zelfs sentiment. Dat vraagt dus om een goede aanpak om je tekst zo relevant mogelijk te maken zodat potentiële klanten die informatie krijgen die ze op dat moment zoeken.

De volgende type zoekwoorden vormen een goed geheel om een pagina goed te laten ranken.

  • Hoofd zoekwoord
  • Secundaire zoekwoorden
  • Semantische zoekwoorden / LSI zoekwoorden
  • Framing zoekwoorden
  • Longtail- en short tail zoekwoorden

Hoofdzoekwoord

Elke pagina bevat een hoofdzoekwoord. Dit is het zoekwoord waar je op gevonden wil woorden.

Secundaire zoekwoorden

Dit zijn de synoniemen van het hoofd zoekwoord.

Semantische zoekwoorden / LSI zoekwoorden

LSI staat voor Latent semantic indexing. Bij het hoofd zoekwoord horen termen die er automatisch bij horen.

Als we het voorbeeld van lakschoenen nemen.

Naast lakschoenen zouden de volgende termen in de tekst verwerkt kunnen worden.

  • lakschoenen heren C&A
  • oranje lakschoenen heren
  • zwarte veter lakschoenen dames
  • zwarte lakschoenen dames met hak
  • lakschoenen met hak
  • lakschoenen kopen
  • lakschoenen onderhoud
  • hoge veterschoenen heren

Dit zijn de zoektermen afkomstig uit Google Suggest. Google Suggest wordt ook wel de gerelateerde zoekopdrachten genoemd die onderaan de Google pagina staan.

In Google Suggest worden die zoektermen getoond waar mensen ook naar zoeken. Die geven wat meer relevantie aan de pagina s van je website.

Je kunt Google Suggest of Google Gerelateerde Zoekopdrachten dus goed gebruiken om semantische zoekwoorden te vinden. Gratis en voor niets

😉

Het idee achter LSI zoekwoorden is wat zou er logischerwijs op een pagina terug moeten komen zodat je bezoeker zo goed mogelijk geïnformeerd wordt.

Een zoekwoord analyse gemaakt door een seo specialist zou je daar inzicht in moeten geven zodat je de content daar op kan aanpassen.

Framing Zoekwoorden

Framing zoekwoorden zijn de zoekwoorden die je verwerkt in je categorieën. Ze framen de content die je hebt geschreven. Geven extra context aan je tekst.

Zoekmachine optimalisatie in een combinatie van On page SEO en Off page SEO.

On page SEO houdt in dat je de tekst onderverdeeld in hoofdstukken en sub hoofdstukken. Op die manier kun je de zoekmachine zien hoe de tekst opbouw is en of die goed leesbaar is.

Deze hoofdstukken en sub hoofdstukken maak je door gebruik te maken van:

  • Paginatitels
  • H tags en alt tags
  • Meta descriptions

In deze elementen verwerk je mogelijke zoektermen die er vervolgens voor zorgen dat de zoekmachine de pagina op een juiste manier kwalificeert.

Long tail- en short tail zoekwoorden.

Een Long tail zoekwoord zijn zoekwoorden met meerdere woorden. We nemen weer het voorbeeld van de lakschoen.

lakschoen is short tail

lakschoen heren is long tail

lakschoen heren kopen is long tail

Hoe onderhoud ik een lakschoen voor heren is long tail

Op een long tail zoekwoord zit minder concurrentie dan op short tail zoekwoord. De zoekopdrachten zijn gerichter daarmee stijgt dus het aantal gerichte bezoekers.

Nu we dit weten kunnen we eindelijk beginnen met het uitvoeren van de SEO strategie. Zoekmachine optimalisatie zonder een zoekwoorden onderzoek kan toch niet meer.

Zoekwoord onderzoek bestaande pagina’s



Stap 1: de zoekwoorden combineren met de URL’s van je website.

We weten wat zoektermen zijn en welke types en intenties we aan een zoekwoord kunnen koppelen. Nu wordt het tijd om zoekwoorden waar je website op gevonden wordt te achterhalen. Bij een zoekwoorden onderzoek voor bestaande pagina’s wordt de focus gelegd op de pagina’s die al op de website staan. Dit wordt gedaan door eerst alle URL’s van de website te verzamelen met de bijbehorende zoekwoorden waarmee Google de pagina rankt. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de gratis tool van Ubersuggest. Met deze tool kun je in kaart brengen welke URL’s worden gevonden in Google en met welk zoekwoord. Door dit te achterhalen krijg je inzicht of de pagina met het juiste zoekwoord wordt gevonden. Belangrijk, zeker als het gaat om de juiste bezoeker naar de website te krijgen.

Stap 2: De concurrentie in kaart brengen.

De volgende stap in dit zoekwoorden onderzoek is bekijken wie er de eerste 3 plekken in Google bezitten. Dit zijn je online concurrenten. Dit geeft je de mogelijkheid om dit te verbeteren zodat de doelgroep jouwe website eerder vindt dan je concurrenten. De reden waarom je concurrenten het beter doen is dus sleutelvraag en daar heb je wel een SEO specialist voor nodig die dat voor je kan onderzoeken. Het kan aan verschillende factoren liggen. Denk bijv. aan linkjes van andere websites naar je site zijn minder dan de concurrentie hebben. Veel te langzame website, etc., etc. Maar je kunt natuurlijk zelf ook wat doen en dat is zorgen voor betere content. Doe dat in de volgende stappen:

  1. Zoek alle zoekwoorden waarop de concurrentie op gevonden wordt.
  2. Maak inzichtelijk welke mogelijke zoektermen ontbreken op je website.
  3. Welke zoekwoorden worden in de categorieën en sub categorieën gebruikt.
  4. Welke onderwerpen worden er besproken die niet op je landingspagina staan.
  5. Vul je content aan op deze punten.



Stap 3: Prioriteren van de werkzaamheden.

Het mooiste scenario is natuurlijk als alle pagina’s met het juiste zoekwoord gevonden worden. Als dat niet het geval is blijkt uit dit onderzoek dat er werk aan de winkel is. Het is belangrijk dat je ook een overzicht hebt van het zoekvolume. Zoekvolume is het aantal zoekopdrachten dat per maand in Google wordt gedaan. Op die manier geef je prioriteit aan je pagina’s. Op die manier weet je wordt er in je zoekwoorden onderzoek gelijk duidelijk welke zoektermen belangrijk zijn en of die corresponderen met je website.

Stap 4: Data omzetten in actie = On Page SEO Verbeteringen doorvoeren.

Na dit zoekwoorden onderzoek kun je beginnen met het verbeteren van de pagina met On Page optimalisaties. Leuk he, om SEO op die manier te doen. Dit is op een datagedreven manier online marketing uit te voeren en dan specifiek het onder SEO. Als je het zoekwoorden onderzoek voor bestaande pagina’s hebt afgerond, de On Page verbeteringen hebt door gevoerd en eventuele content aanpassingen op de bestaande pagina’s hebt verwerkt gaan we naar het volgende onderdeel…

Zoekwoord onderzoek nieuwe pagina’s

Met dit zoekwoorden onderzoek gaan we nieuwe zoekwoorden vinden voor je website en waar je doelgroep op zoekt. Daarnaast wordt er gekeken waar concurrenten op gevonden worden en gaan we kijken wat de Google trends zijn. Nieuwe zoekwoorden vinden en die koppelen aan content ideeën vind ik zelf een leuk onderdeel om dat je zo steeds dieper de materie in duikt qua mogelijkheden. Ook hier gaan we kijken naar:

  • Met welke zoekwoorden worden je concurrenten gevonden.
  • Zoekvolumes per zoekwoord.
  • Wie domineren de zoekresultaten in Google.
  • Welke zoekwoorden ontbreken op je website.
  • Wat wordt er in Google Suggest aangeboden.

Voor dit onderdeel gebruik is zelf diverse tools en een geautomatiseerd Google sheet document wat me veel tijd bespaart. De diverse tools bespreek ik later in dit onderdeel.

Stap 1 Alle zoekwoorden van je website en van je concurrenten in kaart brengen.

Door in Ubersugest alle zoektermen te verzamelen van je website en die van de concurrenten, maak je inzichtelijk waar het zoekwoord gaten zitten. Door dit te verwerken in je zoekwoorden onderzoek worden zoekwoorden waar je nieuwe content over zou kunnen gaan duidelijk. Neem het voorbeeld van de lakschoenen. Als je naast lakschoenen ook sportschoenen verkoopt en die staan niet op je website, maar wel op die van je concurrentie. En je weet de zoekvolumes die daar bij horen dan weet je ook waar je doelgroep naar zoekt. Best logisch toch…?

Stap 2 Prioriteren van de zoekwoorden.

Nu je alle zoekwoorden inzichtelijk hebt in een Excel document kun je gaan prioriteren op welke zoekwoorden. Ga uit van je eigen businessmodel i.c.m. het zoekvolumes. Welke zoekwoorden zijn het belangrijkst om als eerste op te pakken. Deze noteer je en geeft je prioriteit.

Stap 3 Welke zoekwoorden worden genoemd in Google Suggest.

Door dit toe te voegen aan je zoekwoorden onderzoek heb je gelijk je semantische zoekwoorden en een begin gemaakt om je content te framen met zoekwoorden. Voeg daar eventueel nog een video aan toe en de eerste stappen zijn gezet om betere content aan te bieden aan de doelgroep. Zo ga je op den duur zelf de SERP domineren.

Stap 4 Zijn er trends te ontdekken in Google Trends.

Zijn er in je branche trends te ontdekken waar je vooraf al op kan inspelen. Zijn er onderwerpen die opgepakt kunnen worden zodat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Na het afmaken van dit zoekwoorden onderzoek heb je genoeg data verzameld om uitstekende content mee te maken. Waarmee je na enkele maanden de zoekresultaten van Google zelf domineert. En waarmee je de doelgroep van de juiste informatie voorziet. Dit was wel even een pittig onderdeel en als je een seo specialist inhuurt zal die waarschijnlijk nog iets verder gaan en maakt hij gebruik van geautomatiseerde tools waar je veel tijd mee bespaart maar dit is hoe je zelf ook veel kan doen aan een zoekwoorden onderzoek. Nu op naar de diverse tools, voorbeelden en als klap op de vuurpijl een video waar ik zelf een zoekwoorden onderzoek uitvoer om voor mijn eigen site zoektermen te vinden met de juiste zoekvolumes.

Zoekwoordenonderzoek tools

Om al die data te kunnen verzamelen heb je verschillende seo tools nodig. Een seo tool heb je betaald en gratis. Gratis tools zijn niet per definitie slechter dan betaalde tools. Omdat er zoveel tools te verkrijgen zijn is deze lijst ver van compleet. Ik heb alleen die tools genoemd die ik zelf gebruik omdat ik die handig vind. De een hoeft daarmee niet gelijk beter te zijn dan de ander. Voorkeur speelt in de keuze van de tools ook een rol.

Google Sheets (met add-ons zoals supermetrics)

Gratis Google tool om je data in te verzamelen. Ook zijn hier diverse add-ons verkrijgbaar die koppelingen aanbieden naar bijvoorbeeld Google Analytics of Google Search Console.

Screamingfrog

Met deze tool kun je URL’s importeren van je website. Tot 500 URL’s is deze gratis te gebruiken.

Google Trends

Hier worden trends weer gegeven van een land.

Google Suggest

Dit zijn de zoektermen waar mensen ook naar zoeken. Met andere woorden zoekopdrachten met zoekvolume op zit. Die kun je goed gebruiken om relevantie in de tekst mee aan te brengen.

Google Search Console

Google zoekwoordplanner van Google Ads is een tool die los staat van je website. Google Search Console is een tool die zoekopdrachten koppelt aan jouw website. Welke zoekvolumes zijn er en welke zoekresultaten behaalt jouw website. Een hele belangrijke gratis tool.

Keyword planner van Google Ads

Zoekwoordplanner van Google Ads is een gratis tool. Met deze tool kun je achterhalen welke zoekterm belangrijk is. Deze tool geeft veel informatie. Ook de mate van populariteit als het gaat om adverteren.

Ahrefs

Voor mij is dit één van de meest complete SEO-tool die er is. Veel tools kun je, maar bepaalde onderdelen gebruiken, maar deze tool dekt voor 85% de lading. Als SEO specialist maak ik hier elke dag gebruik van om de juiste informatie voor opdrachtgevers naar boven te halen. Deze tool is betaald, maar het is het dubbel en dwars waard. Dit zijn voor mij de tools die je gebruikt om seo in het algemeen en een zoekwoordonderzoek in het bijzonder mee uit te voeren. Zoektermen, zoekresultaten, suggesties worden hier duidelijk. Maak er gebruik van en je zult stijgen met op die zoektermen die belangrijk zijn. Maar hoe ziet dat er nu uit in een Excel document en wat moet je doen om seo proof zoekwoorden toe te voegen aan je website.

Zoekwoorden onderzoek voorbeeld

Dit zijn 2 voorbeelden van een zoekwoorden onderzoek zoals hierboven geschreven. Elke onderdeel is een specifiek SEO onderdeel waarbij het achterhalen van zoektermen, zoekvolume, concurrentie centraal staan.

Zoekwoord onderzoek bestaande pagina’s

Zoekwoorden onderzoek nieuwe pagina’s

De conclusie

Zoekwoorden onderzoek is een belangrijk onderdeel binnen SEO. In de volgende onderdelen krijg je meer inzicht:

  • Hoe wordt je website gevonden
  • Hoe wordt je concurrent gevonden en wie zijn ze?
  • Zoektermen die nog niet verwerkt zijn op je website worden duidelijk.
  • Prioritering in zoektermen op basis van zoekvolume.
  • Je krijgt een lijst met to do’s om je website te verbeteren op basis van de zoektermen.

Er zijn veel gratis en betaalde tools te vinden om de data te verkrijgen denk daarbij aan Google trends, Google Suggest, Ahrefs, Google zoekwoordplanner. Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen maar kom je er niet uit? Bel me gewoon op dan help ik je graag. Als bonus omdat je al deze informatie hebt gelezen, geef ik hieronder een voorbeeld hoe je dit in de praktijk kan uitvoeren.

Heb je vragen over hoe ik je kan helpen met SEO of SEA?
Maak een afspraak en we gaan het er over hebben.
Sebastiaan Kahle-Schoenaker