Skip to content

Wat is content marketing in 2021? // hoe scoor je daarmee als bedrijf

Inhoudsopgave

Wat is contentmarketing in 2021?

Volgens Content marketing institute betekent content marketing

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Vrij Vertaald:

“content marketing is een strategie waarbij de focus ligt op het creëren en distribueren van relevante en consistente content. De focus ligt op het aantrekken van bezoekers uit de doelgroep die je als bedrijf hebt. Om uiteindelijk de bezoeker uit te dagen om actie te ondernemen waarmee hij uiteindelijk een winstgevende klant wordt.”

Om die content goed vindbaar te maken in Google is het nodig om deze content van de juiste SEO technieken te voorzien. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost die met SEO teksten gelijk goed vindbaar wordt in Google.

De Bert update van 2019 heeft er voor gezorgd dat het algoritme van Google dusdanig intelligent is dat het sentiment kan achterhalen. Daarmee hebben ze dus een volgende stap gezet en dat kan je mooi gebruiken in de content creatie.

Contentmarketing voorbeelden

Er zijn legio voorbeelden te vinden voor succesvolle content marketing. Belangrijk is dat je een proces hebt waarbij je gericht content creert om je doelgroep te informeren. Het succes hangt natuurlijk af van wat het doel is.

In plaats van het geven van voorbeelden lijkt het me zinvoller om te kijken hoe je content marketing uitvoert zodat je het zelf kan doen. Met andere woorden welke ingredienten heb je nodig om een lekker soep te maken.

Ik ga dus dieper in op content marketing op basis van voorbeelden die je kan gebruiken per onderdeel in het proces. Met deze informatie kan je dus specifiek content creeren waarbij je weet dat het de lezer zal intreseren omdat het op basis van data wordt samengesteld.

De strategie is daarbij om een overzicht te creeren waarbij waardevolle content in de vorm van video s, seo teksten of andere relevante content manieren te noteren.

Contentmarketing strategie

De content marketing strategie wordt per type bepaald. Daarmee bedoel ik da er verschillende content types zijn. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van:

  • Blogberichten
  • Sales landingspagina’s
  • Youtube video’s
  • Podcasts

Je hebt dus een overall content marketing strategie die je uitrolt over de manieren waarop jouw doelgroep benaderd wil worden.

Zo kan ik je verder helpen met SEO

SEO Ontzorg

Een totaalpakket waar alle SEO-onderdelen in terugkomen. Je besteedt uit. Per onderdeel of in zijn geheel, waar jouw wensen liggen.

SEO Training

Een op maat gemaakte SEO workshop. We gaan samen kijken waar de behoeftes liggen en daar zoomen we op in.

Content management

Het overzicht waar de strategie en acties in worden vastgelegd noem ik het content management document.

In dit document komen de volgende punten aan de orde:

  • Doelgroep samenstellen
  • Content Audit
  • Zoekwoord analyse voor nieuwe pagina’s
  • Zoekwoord intentie
  • Relevantie
  • Content tactiek
  • Serp intentie
  • Schrijven van een content outline

Doelgroepen samenstellen

Als je begint met content marketing is het belangrijk dat je weet voor wie de tekst gaat schrijven. Wie zijn de uiteindelijke klanten die je wilt informeren. Waar bevinden ze zich en hoe willen ze benaderd worden. Wat zijn hun voorkeuren en hoe willen ze worden aangesproken.

Door je doelgroep te bepalen kom je erachter wie je potentiële klanten zijn en hoe ze waardevolle content waarderen. Je zou daarnaast ook kunnen toetsen of je Unique Value Proposition en Unique Selling Point goed aansluiten op je doelgroep.

Het is dus ook een toetsingsmoment of jouw producten of diensten aansluiten bij je doelgroep. Een niet te onderschatten onderdeel van content marketing dus.

Content Audit

Als je al een website met een blog hebt dan heb je waarschijnlijk al artikelen geschreven die worden geindexeerd. Als je gaat beginnen met content marketing is het belangrijk eerst een soort 0 meting te maken. Je noteert alle urls die je al hebt in een Excel of Google sheet document.

Dit kan je doen met tools als Screaming Frog. Daarmee kan je alle url’s die je website heeft achterhalen en noteren. Vervolgens ga je beoordelen of deze content nog up to date is. Als de content outdated is, dan is dit een ideale kans om de pagina of blog bericht te voorzien van relevante inhoud. Zo krijg je weer goede content op geindexeerde pagina’s.

Zoekwoord onderzoek nieuwe pagina's

Voordat je kan beginnen met schrijven is onderzoek in je doelgroep en wat ze willen lezen belangrijk. Je voorkomt dat je achteraf fouten moet herstellen en dat scheelt tijd.

Je hebt waarschijnlijk een goed beeld wie je online concurrenten zijn. Deze online concurrenten ranken op dit moment in Google en om die concurrentie te verslaan kan je kijken hoe ze gevonden worden.

Dit kan je bijvoorbeeld doen met de SEO tool Ahrefs of Ubersugest. Arhefs is betaald en Ubersugest is gratis.

Door de focus te leggen op de online concurrentie kan je dus zoekwoord gaten ontdekken. Deze zoekwoord gaten kan je vervolgens gebruiken om goede content te maken.

Door deze tactiek te gebruiken binnen content marketing ga je dus de wedstrijd aan met je online concurrenten op basis van het zoekgedrag en zoekvolume binnen de doelgroep van potentiële klanten.

Zoek intentie

Nadat het hoofd zoekwoord achterhaald is gaan we de intentie achte het zoekwoord bepalen. Intentie en relevantie zijn voor Google belangrijke rankingfactorren. Door de zoeker relevante informatie te bieden kom je hoger in de zoekmachine. Maar hoe achter haal je die intentie? Door te kijken wat het zoekwoord wil zeggen in de context van een zin. Het zoekwoord wordt dus verwerkt in 2 of meer woorden. Stel we nemen het woord schoenen, daar kan je verschillende zoekopdrachten mee maken. Om het wat concreter te maken hier een paar voorbeelden.

  • Welke soorten schoenen heb je?
  • Schoenen voor een gala
  • Hoeveel kosten lakschoenen?
  • Waar kan ik lakschoenen kopen?

Zie je het verschil in intentie? Dit verschil kan je koppelen aan een customer journey of een klant traject. De tekst die je hiervoor gaat schrijven verschilt per fase in het verkoopproces.

Pagina type

In het overzicht weten we nu meer van de doelgroep, de concurrentie en de zoekwoorden. Je zou zeggen daarmee heb je genoeg info om een artikel te schrijven voor je website. Aangezien er veel nieuwe content wordt gemaakt dien je toch wat meer informatie te achterhalen in het contentmarketing proces. 

Traditionele SEO stopt vaak bij zoekwoord intentie, maar content marketing in 2021 vraagt echt om wat verder te kijken. Zoals eerder benoemd Google heeft met de Bert update van 2019 echt een stap gemaakt in het herkennen van relevantie. Pagina type is daar een onderdeel om te achterhalen. We kijken dan welk type content dominant is in de SERP. (Search Engine Result Page). 

Dat kan bijvoorbeeld een blogbericht zijn, maar ook een landingspagina, whitepaper of infographic behoren tot de opties. Of je nu een sales/diensten pagina maakt of een infographic is wezenlijk anders. Google geeft je daar dus een antwoord op. Die kunnen heel goed bepalen waar een bezoeker naar zoekt dus we kunnen Google wat dat betreft, maar beter volgen.

SERP Intent

Als laatste onderdeel komt SERP intent naar voren. Dit is een nieuwe ontwikkeling in SEO land. De techniek is dat Google op basis van NLP(Natural Language Product) sentiment kan herkennen.

Als je dat vertaald naar de SERP’s dan kom je bijvoorbeeld op hele andere topics en tactieken uit. Denk bijvoorbeeld aan de volgende SERP resultaten Beter vindbaar zijn in Google of snel beter vindbaar zijn in Google.

In beide gevallen gaat het om beter vindbaar zijn in Google maar in de laatste titel gaat het om snel beter vindbaar zijn. Dat vraagt dus om andere informatie. Het antwoord op deze titel zal eerder naar zoekmachine adverteren kunnen gaan.

De formule om de juiste content tactiek te bepalen is SERP Intent + Pagina intentie = Content Tactiek. Dit is voor 2021 de formule om te scoren met content marketing. Er wordt vaak gezegd content is king. Dat is zeker zo maar de strategie en tactiek zijn Queen.

Content tactiek

Content marketing zonder content tactiek is als voetballen zonder bal. De content tactiek wil zeggen wat voor soort content er gemaakt moet worden. Wat de inhoud is van het blogbericht of salespagina. Er zijn verschillende tactieken waarmee je content goed kan laten ranken. Enkele vormen kunnen zijn

  • Hub/spoke of pilar/cluster pagina’s
  • Skycrapper tactiek
  • Expert roundup
  • Expert guide
  • Interview
  • Vergelijkingsoverzicht

Het type tactiek hangt af van wat de SERP laat zien wat er goed gerankt wordt of anders gezegd waar de bezoeker naar op zoek is. Zo zegt een expert guide als een startersgids voor zoekmachine optimalisatie iets heel anders dan een vergelijking tussen bijvoorbeeld de 10 beste SEO tools. De bezoeker is dus opzoek naar een andere informatie en bevindt zich in een andere fase in de customer journey. Interresant he. Zo heb je misschien nooit naar de content marketing gekeken maar als je op deze manier gaat communiceren krijgt de bezoeker de juiste informatie op het juiste moment.

Schrijven van een content outline

Al deze informatie wordt verzameld in een content management document waarin de hele content marketing in terug komt. Daarmee is het voorwerk gedaan en kan de content creatie beginnen. Er wordt een content outline geschreven waar alle bevinden als:

  • titels
  • h-tags
  • meta descriptions
  • aantal woorden per artikel

Zo wordt het voor de copywriter of content schrijver in een keer duidelijk waar het tekst over moet gaan. Blogs, vlogs, nieuwsbrieven, social media of sales pagina’s kunnen met aandacht worden gecreëerd. Het communiceren naar klanten gaat via de diverse media verspreid worden en waardevolle content krijgt die aandacht die het verdient. Deze wisselwerking tussen content schrijver en seo specialist is een unieke. Dit heeft een hefboom werking want je kan niet in alles goed zijn.

De SEO specialist heeft meestal geen creatieve pen en de content schrijver wil graag schrijven en wil graag weten waarover hij kan schrijven. Zo zal in 2021 SEO en contentmarketing steeds dichter bij elkaar komen. En bedrijven kunnen hier optimaal van profiteren.

Content zelf schrijven of met een content schrijver

Content zelf schrijven kan dus uitstekend als je het voortraject goed hebt uitgevoerd. Heb je goede schrijvers in je team dan is het zonde om daar een copywriter voor in te huren. Content Marketing in combinatie met SEO kan dus voor bedrijven echt een waardevolle aanvulling zijn.

Als je de inhoud hebt geschreven dan is het belangrijk om de tekst te laten controleren voordat je hem verspreid via social media of met een nieuwsbrief.

Het controleren van relevante content kan helpen om de leesbaarheid te toetsen. Dit onderdeel wordt vaak door bedrijven over het hoofd gezien. Ingewikkelde zinsconstructies worden door tools als bijvoorbeeld Langues Tool eruit gehaald. Blogs blijven op die manier goed leesbaar.

Mijn advies is om vooral de content zelf proberen te schrijven omdat de kennis over de diensten of producten vaak in het bedrijf zitten. Ook is het vaak snel duidelijk hoe de doelgroep wil worden aangesproken.

Als er geen creatieve tekstschrijvers aanwezig zijn, kan je heel goed freelancers inhuren.

Publiceren en vertellen dat je er bent.

Nu komen de andere aspecten van online marketing aan bod. Het artikel promoten via Social media, nieuwsbrieven en Google Ads helpt om de mensen te bereiken.

Zorg er dus voor dat er een mogelijkheid bestaat om je e mailadres achter te laten.

Conclusie van Content Marketing in 2021

-Content marketing in 2021 is echt anders dan een aantal jaar geleden. Alleen zoekwoorden op een pagina stoppen is niet meer genoeg. Het algoritme van Google is dusdanig intelligent dat sentiment herkent kan worden.

-De onderdelen van content marketing zijn toegenomen en door gebruik te maken van de SERP kan je achterhalen hoe toekomstige klanten zoeken. Jou klanten weten je dan veel beter te vinden. Niet alleen via Social Media maar ook via de zoekmachine.

-Doelgroepen zijn met content marketing inzichtelijk gemaakt. Klanten worden op de juiste manier benaderd en aangesproken.

-Als organisatie kan je tijdbesparend handelen door de combinaitie van tekst schrijvers en seo specialisten.

-Content marketing op basis van pagina type + serp intent levert de content tactiek op.

-Content marketing is veel meer dan alleen seo teksten. Het kunnen ook infografics, video’s, interviews of webinars zijn.

-Marketing content is niet bedoeld om producten te promoten. Het is een manier om je bedrijf en naamsbekendheid te verhogen.

-Content marketing is een belangrijk onderdeel van SEO. Lees hier meer over zoekmachine optimalisatie >

Exclusieve SEO tips in je mailbox?

Vind je de info intressant? Laat je e-mailadres achter.