Skip to content

Dé Startersgids voor Zoekmachineoptimalisatie in 2021

Inhoudsopgave

Wat is SEO / Zoekmachineoptimalisatie?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, vrij vertaald: Zoekmachine Optimalisatie. SEO houdt het proces in om je website hoger te laten scoren in de zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan Google of Bing.

Eerst even de online strategie

Voordat ik verder ga met de uitleg van de processen die bij SEO horen is het goed om even stil te staan bij strategie.

Wat wordt je SEO strategie en wat is het doel van jouw seo campagne? Wanneer is het een geslaagd project, welke organische resultaten wil je bereiken en wanneer heb je online succes. Anders gezegd wat zijn jouw Online Doelen?

zoekmachineoptimalisatie begint met een meetplan

Search engine Optimization SEO is een onderdeel van je gehele online marketing strategie. In een online marketing strategie ga je bepalen op welke online kanalen je focus komt te liggen met de daarbij behorende kpi’s en doelen.

Als je dit hebt uitgewerkt dan komt vanzelf ook de vraag op tafel: “Hoe ga ik deze SEO strategie omzetten tot actie?” Plannen maken is leuk maar hoe breng je die plannen tot uitvoer.

Zoekmachineoptimalisatie zelf doen of uitbesteden?

Als je de budgetten niet hebt om iemand in te huren dan is het ook mogelijk om bepaalde dingen zelf te doen. Het gaat dan misschien niet zo snel maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Voor die mensen is heb ik dit artikel geschreven. Een startersgids om SEO zelf uit te voeren.

Overweeg je SEO uit te gaan besteden?

Als de bovenstaande dingen je hoofdpijn bezorgen dan zou je er ook voor kunnen kiezen om je SEO uit te besteden. SEO uitbesteden heeft meerdere voordelen vergeleken met het zelf doen.

Voordat je begint SEO zelf te doen

Als je zoekmachine optimalisatie zelf gaat doen is het belangrijk om de volgende 3 dingen goed op een rijtje te hebben:

  • Welke producten of diensten bied ik aan?
  • Voor wie ga ik deze tekst schrijven, met andere woorden wie is de doelgroep?
  • Hoeveel tijd ga ik investeren in SEO?

Het is goed dat je deze vragen voor jezelf noteert zodat je gedurende je proces altijd terug kan vallen op deze punten.

Goed en dan gaan we nu over tot waarvoor je hier bent gekomen starten met SEO. Dit artikel gaat dus specifiek over hoe je zelf kan beginnen met zoekmachineoptimalisatie of SEO.

SEO is een belangrijk onderdeel binnen online marketing waar veel voordelen aan zitten. Zo zijn de teksten of video’s waar je veel tijd en aandacht aan geeft langer dan een dag online, sterker nog…. Zolang je website live staat zal dit in Google staan.

De online vindbaarheid van een website blijft dus veel langer bestaan

De basis van zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie kent een aantal deelgebieden. Het algoritme van Google is zo intelligent dat je niet meer wegkomt met je site vol te stoppen met zoekwoorden. Om je website goed vindbaar te maken en te houden is het belangrijk dat je in 6 onderdelen actief bent.

  1. Technische SEO (Ik noem dat website kwaliteitscontrole)
  2. Zoekwoord onderzoek
  3. On page optimalisaties
  4. Contentmarketing
  5. Link Acquisitie
  6. Lokale SEO

Ik beschrijf alle onderdelen en verwijs vervolgens naar het onderliggende artikel waar ik meer de diepte in ga. Mocht je dus achtergrondinformatie willen dan wordt dat daar beschreven.

1. Technische SEO – Website kwaliteitscontrole

Technische SEO geeft de technische status van je website weer. Zijn er bijvoorbeeld pagina’s in Google die linken naar een pagina die niet meer bestaat. Of zijn er pagina’s die niet goed worden getoond op een smartphone? Dit zijn allemaal indicatoren die verbetert zouden kunnen worden met een Technisch SEO onderzoek. In mijn search engine Optimization SEO proces is dit de ruggengraat van de SEO campagne. Het is zo belangrijk omdat dit het fundament is van je website. Het is goed om te weten wat de technische status is van je site. Vergelijk het maar met een APK. Er zijn verschillende tools die je daarbij kunnen helpen denk bijvoorbeeld aan

  • Screaming frog
  • Google Search Console
  • Sitebulb

Wil je meer achtergrondinformatie over technische /seo? In dit artikel ga ik meer de diepte in. En dan nu naar het zoekwoorden onderzoek

2. Zoekwoordonderzoek

Een zoekwoorden onderzoek houdt in dat je op basis van je producten of diensten zoekwoorden gaat zoeken die daarbij aansluiten. Je kan daarbij de volgende vragen stellen:

  • Welke woorden passen bij mijn product of dienst?
  • Zijn er synoniemen te bedenken?
  • Hebben die synoniemen ook een dubbele betekenis? (denk bijv. aan het woord bank.)
  • Hoe zouden de mensen uit mijn doelgroep zoeken?
  • Wat zouden de mensen uit mijn doelgroep willen lezen (welk probleem kan jij oplossen)

Een goede tip is om op de stoel van jouw bezoeker te gaan zitten en je te verplaatsen in zijn denkwijze. Zo kom je erachter dat je jargon achterwegen moet laten of juist niet. Met zoekwoord hulpprogramma’s als SEMrush of Ahrefs, Google Zoekwoordplanner of Ubersuggest kan je dit onderzoeken. Wil je meer weten over:

  • de verschillende type zoekwoorden
  • hoe ik een zoekwoord onderzoek doe
  • wil je weten wat framing zoekwoorden zijn?

Lees dan dit artikel over zoekwoordenonderzoek

3. On-page optimalisaties

On page optimalisaties wil zeggen dat je verbeteringen aanbrengt op de pagina van je website. Ook in 2021 is dit weer een belangrijk onderdeel om te stijgen in de zoekresultaten van Google. Binnen On-page SEO vallen de volgende punten:

  • Optimaliseren van de paginatitels
  • Optimaliseren van de meta omschrijving (geen ranking factor, maar zorgt ervoor dat mensen klikken)
  • Optimaliseren van de H1 – H4 tags
  • Optimaliseren van het beeldmateriaal
  • Optimaliseren van interne linkjes
  • Optimaliseren van de teksten naar SEO proof teksten.

Wil je echt de diepte in als het gaat om On-page SEO lees dan dit artikel

4. Contentmarketing

Wat is Contentmarketing?

‘Contentmarketing is een strategie waarbij de focus ligt op het creëren en distribueren van relevante en consistente content. De focus ligt op het aantrekken van bezoekers uit de doelgroep die je als bedrijf hebt. Om uiteindelijk de bezoeker uit te dagen om actie te ondernemen waarmee hij uiteindelijk een winstgevende klant wordt.’ Contentmarketing en zoekmachineoptimalisatie gaan ook hand in hand. Het zijn beide hele belangrijke onderdelen om meer bezoekers naar je website te krijgen maar ook om te vertellen waar je voor staat als bedrijf. Dit kan je vervolgens weer uitsplitsen in:

  • Content onderzoek
  • Content-strategie / creatie

Content onderzoek

Het analyseren van de teksten op de website. Voordat er nieuwe teksten of video’s gemaakt gaan worden is het goed om te kijken wat je nu al hebt en wat verbetert kan worden. Bij een content onderzoek ga je kijken wat er al is en hoe je dat kan verbeteren. Door bijvoorbeeld meer SEO teksten toe te voegen. Hier gaan we bepalen wat er gedaan moet worden om deze pagina’s nog beter te laten ranken. Je kan denken aan:

  • Aantal woorden per pagina
  • Op basis van zoekwoord onderzoek onderwerpen toevoegen
  • Meer linkjes naar de pagina

Content strategie / creatie

Welke content is nodig om je website nog rijker aan informatie te maken voor je bezoekers. Op die manier vergroot je de vindbaarheid van je website. Content optimalisatie heeft op die manier echt een meerwaarde Als duidelijk is waar je kansen liggen dan kan je ook dieper in gaan met het benutten van die kansen. Er zijn verschillende content technieken die je kan gebruiken om de juiste informatie te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hub- & Spoke berichten
  • Expert guide
  • Infographic

5. Link acquisitie

Link building is een enorm belangrijk onderdeel binnen zoekmachineoptimalisatie. Het gaat hier om het verzamelen van linkjes van goede kwalitatieve websites die in relatie staan met het product of dienst die je aanbiedt. Deze linkjes ziet Google terug in het algoritme. Als deze websites druk bezocht worden weet Google dat het een betrouwbare website is waarmee jouw website ook meer betrouwbaar wordt.

Daarnaast ziet Google ook dat die linkjes nuttig zijn voor de bezoeker. Zo wordt die pagina dus beter geranked in de zoekresultaten van Google. Op basis van die informatie gaan we vervolgens aan de slag om bedrijven te benaderen.

6. Local SEO

Local SEO is een betrekkelijk nieuw onderdeel binnen zoekmachineoptimalisatie. Onder lokale SEO verstaan we de vindbaarheid van jouw product of dienst bij jou in de buurt. Binnen het SEO landschap zit het lokale SEO ecosysteem iets anders in elkaar. De 3 steunpilaren van Lokale seo zijn:

  1. Populariteit / Autoriteit
  2. Relevantie
  3. Afstand

Alle lokale ranking factors vallen in één van deze drie mandjes. Een belangrijk onderdeel van lokale SEO is Google My Business of Google Mijn bedrijf. Google Mijn Bedrijf kan je zelf aanmaken door je aan te melden. Vul de onderdelen zo nauwkeurig mogelijk in en je hebt een belangrijke stap gezet in het optimaliseren van lokale SEO. Door je bedrijf aan te melden bij GMB zul je stijgen in de lokale zoekresultaten.

Zoekmachineoptimalisatie, het stappenplan

Welke tools heb je nodig?

Om te beginnen is het belangrijk dat je de volgende tools werkend hebt.

Dit zijn gratis tools die je helpen bij het verzamelen van de juiste data

Stap 1: Technische SEO
En dan nu stapjes

Open het programma screamingfrog en vul je URL in en druk op enter. 

Exporteer de data naar een Excel document.

Vervolgens importeer je de data van je belangrijkste pagina’s uit Google Analytics in het document. Gedrag=>Site Content=>Alle pagina’s

De belangrijke pagina kopieer je een apart tabblad.

Aan deze pagina’s voeg je de h1 – h4 tags toe uit je Screamingfrog document. Nu heb je de data voor je on page SEO optimalisaties voorbereid.

Vervolgens ga je terug naar je Screaming frog tabblad om te zoeken naar error pagina’s. Dit doe je het kopje “Status Code”.

Als hier 404 of 301 pagina’s te vinden zijn dan kan je die verbeteren.

Stap 2: Zoekwoordenonderzoek

In het tabblad waar je de Google Analytics data hebt gecombineerd met de Screamingfrog data en dan specifiek de h1-h4 tags, ga je nu aan de slag met het vinden van de juiste zoekwoorden.

En dan nu de stapjes

Dat begint bij de pagina’s die voor jou belangrijk zijn. 

Ga na welk woord het beste bij jouw product of dienst past in combinatie met de pagina.

Noteer dat woord voor die pagina en zoek naar eventuele synoniemen. Onderzoek alle woorden die je hebt gevonden en kijk naar:

  • Zoekvolume
  • Concurrentie / zoekwoord moeilijkheid

Maak een keuze welke woorden voor jou het beste zijn. Noteer deze woorden bij de pagina die erbij hoort.

Voor nu heb je dan het zoekwoorden onderzoek voor bestaande pagina’s afgerond. Deze zoekwoorden gaan we gebruiken in de On-page SEO verbeteringen.

Stap 3: On-page SEO verbeteringen

Als de zoekwoorden bekend zijn dan kan je op basis van de data die je hebt verkregen uit Screamingfrog, verbeteringen toevoegen aan de volgende onderdelen

  • Pagina title
  • meta description
  • h1 – h4 tags
  • image tags

Uit de export van Screaming frog is alle data bekend als het gaat om deze onderdelen. Zoekmachines zoals Google hebben een algoritme geschreven dat kijkt naar de structuur van een landingspagina.

Zo wordt bepaald welke zoekwoorden en zoekwoord zinnen naar voren komen die meetellen in de stijging van je organisch verkeer. Het is hoogst waarschijnlijk dat je een website hebt die gemaakt is met WordPress. Yoast is de plug-in om te werken aan je On-Page SEO. Als een nieuwe website hebt download deze plug-in want die gaat je echt helpen.

En dan nu de stapjes

Ga naar de pagina die je wilt optimaliseren

Ga naar de onderkant van de pagina en vul het zoekwoord in uit je eerder samengestelde lijst.

Zorg er voor dat je een pakkende paginatitel schrijft met een call-to-action. Zorg dat je een pakkende meta omschrijving schrijft met een call-to-action Zorg voor lekker lopende h-tags met een logische opbouw van h1 naar h4 met het zoekwoord of synoniem.

Zorg dat je afbeeldingen toevoegt met een alt-tag waarin het zoekwoord verwerkt zit.

Zorg voor genoeg uitgaande en interne linkjes.

Zodra je het balletje van Yoast op groen hebt ben je klaar.

Stap 4: Nieuw content creatie

In deze fase gaat de focus gericht worden op je concurrentie. Hoe zien de zoekresultaten van zoekmachines er uit als je kijkt naar je concurrenten en waar zit het verschil tussen jouw website en die van de concurrenten.

En dan nu de stapjes

Ga naar Ubersuggest en vul de URL van je concurrent in

Bekijk waar het bedrijf op gevonden wordt en maak een export

Herhaal dit voor 3 van je belangrijkste concurrenten

Importeer de geëxporteerde data in een Excel of Google Sheet document

Bekijk welke zoekwoorden veel terug komen en noteer die in een apart tabblad

Ga weer terug naar Ubersuggest en bekijk de door jouw geselecteerde zoekwoorden.

Ga na of er nog andere websites zijn die hoog scoren op het zoekwoord en noteer die sites.

Bekijk vervolgens alle door jouw geselecteerde sites + de sites van je concurrenten.

Beoordeel deze sites op inhoud en noteer wat jij belangrijk vindt dat de bezoeker moet weten.

Ga naar SEObook en bekijk hoeveel woorden per pagina er gemiddeld geschreven worden.

Noteer dit per URL. Het hoogste getal wordt jouw leidraad.

Begin met het schrijven van waardevolle teksten en video’s op basis van deze informatie.

Als je meer dan dat aantal woorden tekst schrijft die relevant. Zo wordt jouw website meer waardevol voor Google. Jouw website zal daardoor stijgen.

Zo kan je zelf heel veel doen om beter gevonden te worden dan je concurrenten

Stap 5: Linkbuilding door promoten.

Nu heb je het belangrijkste onderdeel gehad binnen content optimalisatie. Je organische resultaten zullen gaan stijgen, maar je bent er nog niet. Een belangrijke rankingsfactor zijn de externe links naar jouw website. Externe links geven de populariteit van je site weer. Hoe meer externe links er naar jouw website linken, hoe beter de organische resultaten.

In deze fase gaat het om het promoten van je website. Andere websites laten weten dat je er bent. Binnen online marketing heb je naast de optimalisatie zoekmachine ook social media.

Met behulp van Sociaal media kan je jouw website promoten zodat je verkeer naar je website gaat krijgen.

En dan nu de stapjes

Ga naar Ubersuggest en zoek op basis van de eerder samengestelde website de backlinks op (tab backlinks)

Herhaal die stap voor elke website die je in je lijstje hebt staan.

Benader vervolgens de websites die naar jouw concurrenten linken om eens met elkaar in gesprek te gaan.

Benoem in dat gesprek ook dat je uitstekende pagina’s hebt die aansluiten bij dat bedrijf waar hun bezoekers ook wat aan hebben.

Conclusie

Zoekmachineoptimalisatie is belangrijk onderdeel van online marketing

SEO is een belangrijk onderdeel binnen online marketing om jouw website beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten.

Zoekmachines zoals Google werken op basis van zoekwoorden. Deze zoekwoorden die passen bij je product of dienst zijn dus belangrijk om te hebben op je website. Op die manier wordt jouw website beter gevonden in Google.

Om dit voor elkaar te krijgen maak je gebruik van seo optimalisatie. Vrij vertaald Search Engine Optimization seo. SEO is een belangrijk onderdeel binnen online marketing en seo specialisten van een zoekmachine optimalisatie bureau kunnen je helpen om je website beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten.

SEO zelf doen kan goed, maar soms heb je SEO specialisten nodig

Je kan dus een heel eind komen maar soms heb je meer tools en kennis nodig om verder te komen. Als seo specialist kan ik een rol spelen om je website te laten groeien in de Google zoekresultaten.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Laat het me weten