Sebastiaan Kahle-Schoenaker
Zoekmachine Adverteren

Google Ads Specialist – Waar let je op?

Google Ads Specialist nodig?

Leesduur: 6 minuten

Een Google Ads Specialist zorgt voor

  • Naamsbekendheid,
  • Meer leads
  • Meer Omzet

Naast het vergroten van het aantal kwalitatieve bezoekers, is het verhogen van het aantal leads door conversie optimalisatie ook belangrijk.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. 90% van de zoekopdrachten, die worden gedaan in Nederland, verlopen via Google. Het is voor een bedrijf als die van jullie erg belangrijk op het juiste moment met de juiste boodschap aanwezig te zijn. In een eerdere blogpost heb ik een filmpje laten zien over micro-moments. Met Google Ads kan je advertenties tonen op de momenten dat een potentiële klant aan het zoeken is naar producten en/ of diensten die jullie aanbieden. Deze advertenties zijn zichtbaar op de computer, smartphone of tablet.

Waar kan je Google Ads voor gebruiken?

Omdat Google Ads voor verschillende marketingdoelen gebruikt kan worden is het belangrijk eerst vast te stellen wat de bedrijfsdoelen zijn. Voorbeelden van bedrijfsdoelen zouden kunnen zijn:

  • Acties uitvoeren op jullie websites (lees lead aanvraag of online verkoop)
  • Jullie winkelbezoek vergroten
  • Jullie bedrijf bellen
  • Jullie app installeren

Door vooraf goed na te denken wat het doel is, kan je heel gericht de campagnes inrichten. Uit recent onderzoek is gebleken dat 96% van de online bezoekers die voor de eerste keer op een website komt informatie zoekt. Het percentage aanvragen schiet omhoog op het moment dat ze een tweede of derde keer terug komen. Remarketing campagnes bieden de mogelijkheid om advertenties te tonen aan die bezoekers die al een keer op de site zijn geweest. Er zijn zelfs cases waarbij het percentage leads/sales met 161% was gestegen tegen lagere kosten.

Wat is een Google Ads Specialist?

Een Google Ads Specialist beheert de zoekmachine advertenties. Dat houdt in dat ervoor wordt gezorgd dat jullie advertenties getoond worden bij de juiste zoekopdrachten van bezoekers. Afhankelijk van de doelen kan er ook meer naamsbekendheid worden vergaard. Zo kan er bijvoorbeeld een achtergrond foto op een desktop website niet getoond worden op een mobiele versie van een website. Of er kan juist een button worden getoond met een telefoonnummer op de mobiele versie en op de desktop versie wordt een contactformulier getoond.

5 vragen die je kan stellen in een gesprek?

  1. Wat is het kennisniveau
  2. Google biedt met de Google Academy verschillende cursussen aan die elk jaar worden vernieuwd met de laatste technieken. Vraag of deze specialist zijn kennis up-to-date houdt.
  3. Wat zijn de doelen van de Ads Specialist
  4. Op basis van die vraag kan je toetsen of iemand de focus heeft op geld uitgeven of geld verdienen. Een goede specialist zorgt voor een goede ROI.
  5. Welke rapportages worden er verzorgd
  6. Rapportages zijn voor jullie een controlemiddel. Wat is de kwaliteit van de leads en worden er rapportages verstuurd waaruit blijkt wat het percentage is wat wordt terugverdiend door middel van de advertenties.
  7. In welke branche(s) is de specialist actief en wat zijn ervaringen zijn
  8. Als je weet in welke branche(s) de Ads Specialist actief is, weet je of het veel tijd gaat kosten om de juiste tone of voice, zoekwoorden te krijgen. Het optimalisatietraject na de opzet van jullie campagnes kan dan iets langer duren.
  9. Welke kosten worden er berekend
  10. Op het moment dat hij een hoog bedrag per maand vraagt om de advertenties bij te houden, is het belangrijk om te achterhalen waar dat werk dan in zit. Door machine learning kunnen veel handmatige handelingen in middels worden overgenomen door het advertentiesysteem van Google. Zo blijft er meer budget over om te adverteren

Heb je vragen over hoe ik je kan helpen met SEO of SEA?
Maak een afspraak en we gaan het er over hebben.
Sebastiaan Kahle-Schoenaker