Freelance SEO Specialist Inhuren Sebastiaan Kahle: Sr SEO Specialist
Door het moeras van opties is het lastig de juiste weg te vinden
Bekijk onze succes cases
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Beste SEO Specialist, hoe herken je die?
Als bedrijven mij bellen dan wordt tijdens een gesprek vaak duidelijk dat ze al eerder gewerkt hebben met iemand waar een negatieve nasmaak achter is gebleven. Dat is natuurlijk heel vervelend.
De beste SEO Specialist bestaat volgens mij niet. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren. De een is meer technisch onderlegt en de ander is meer content gericht. Maar gemiddeld genomen kan je wel zeggen dat een een goede seo specialist zich onderscheidt van andere seo specialisten op het gebied van het proces waarmee ze werken. Vraag daar ook naar. Dit is een hele goed indicatie.
4 blokken SEO proces
Fase 1
Online Strategie
Fase 2
Content upgrade
Fase 3
Content Creatie
Fase 4
Online Promotie
Daarnaast is het goed om te vragen wat ze al hebben gedaan, hoe ze problemen oplossen en hoeveel jaar ervaring ze hebben. Vanuit die vragen ontstaat er vaak al een goed beeld.
Soms is het ook goed om een case voor te leggen. Dit is misschien tijdrovend maar zo kan je wel achterhalen hoe het zit met de kennis. Beginnen ze met de bouw van het dak of onderzoeken ze eerst het fundament?
Bekijk onze succes cases
Home Cinema Experience is een bedrijf die luxe thuisbioscopen maken. Dit doen ze op basis van de 5 elementen van een thuisbioscoop. Met deze opzet ontzorgen ze je van ontwerp tot aan het akoestisch afregelen van de bioscoop.
Wat is een freelance SEO Specialist?
Een freelance SEO specialist is iemand met veel verstand van zoekmachine optimalisatie. Hij is op de hoogte van de laatste SEO ontwikkelingen of Algoritme updates van Google. Dat is niet veel anders dan bij een SEO bureau.
Het grote verschil tussen freelance seo specialist en een marketing bureau zijn wat mij betreft:
- Korte lijnen
- Transparanter in uren
- Geen kosten voor personeel of pand
- Meer kennis door verdieping en netwerk
- Lopen vaak voorop in de markt
Daarnaast berekent een SEO freelancer niet die kosten door die je aan een FTE kwijt zou zijn.
Waarom een SEO Specialist inhuren?
Een goede SEO specialist kan enorm waardevol voor je bedrijf zijn. Hij heeft een frisse kijk op het bedrijf, de online presence en ziet uitdagingen waar het bedrijf op kan scoren.
Daarnaast is het voor het bedrijf om het businessmodel nog eens uit te leggen, zo worden tijdens een gesprek soms hiaten gevonden die gelijk als quickwin opgelost kunnen worden.
Een SEO Specialist helpt je bedrijf naar een volgende fase mede doordat hij in veel bedrijven werkzaam is en die kennis neemt hij wel mee. Dit gebeurt natuurlijk wel op een discrete manier.
Misschien herken je dit wel; Je hebt een webbouwer, een content schrijver en daarmee een mooie website. De groei in traffic valt tegen en de zere vinger kan er niet op worden gelegd. Wat doen we verkeerd en hoe komt mijn website boven aan in Google?
Dit is het moment waarop een SEO expert aan zou kunnen sluiten. Hij gaat op zoek naar de pijnpunten en verbeterpunten. Vervolgens zal er een strategie worden geschreven met een plan van aanpak.
Wat doet een freelance SEO Specialist
Een goede freelance seo specialist houdt zich bezig met 3 dingen:
- strategie
- uitvoering
- resultaat
Door een analyse van het bedrijf en de website kom je tot een strategie, met die strategie wordt de focus gelegd op het laag hangend fruit om de verbeterpunten tot uitvoering te laten komen waarmee het resultaat wordt gedeeld binnen het bedrijf. Met de juiste seo kennis in combinatie met een goed onderbouwd proces kom je tot resultaat.
Welke SEO onderdelen komen aan bod?
Technische SEO
Een technische SEO Specialist onderzoekt de status van de website. En let op de volgende punten
- Hoe leest de Google zoekmachine de website?
- Hoeveel urls worden er geindexeerd en hoeveel pagina’s telt de site?
- Is duplicate content?
- Zijn er indexering issues?
- Zijn er server issues?
Zoekwoordonderzoek
Zoekwoord onderzoek
Bij een zoekwoord onderzoek wordt gekeken o.a. de volgende punten:
- Hoe wordt de website gevonden
- Hoe wordt de website van de concurrentie gevonden
- Waar liggen content gaten tov de concurrentie
- Wat zijn de secundaire zoekwoorden
- Wat zijn de semantische zoekwoorden
- Wat zijn de framing zoekwoorden
- Zoekwoord intentie (binnen het klanttraject)
On Page verbeteringen
On-page optimalisatie zijn onderdelen op een landingspagina die verbetert kunnen worden zodat de zoekmachine beter de relevantie van de landingspagina begrijpt. De volgende onderdelen worden dan bekeken.
- Pagina titel
- Omschrijving
- H1-H4 categorieen
- Aantal woorden per pagina
- Interne link structuur
Als deze onderdelen goed staat zal de zoekmachine de pagina herindexeren waarmee de rankings kunnen veranderen met het juiste zoekwoord en de juiste zoek intentie.
Contentmarketing
De data verteld een verhaal wat we zullen moeten begrijpen. Het is het startpunt van waaruit we werken. We hebben een unieke rapportage gebouwd die belangrijke SEO data haalt uit Google Analytics, Google Search Console en Ahrefs om ons een goed vertrekpunt te geven om te kunnen bouwen.
Contentmanagement
Wat voor content zal er moeten worden gemaakt om meer online presence te krijgen. Wat kan je uitleggen over je product of dienst. Welke subcatogrieen kunnen worden beschrijven.
Hier gaat het echt om het maken nieuwe content. Dit wordt verwerkt in een content kalender en op basis van zoekwoorden, relevante onderwerpen en zoekvolume worden deze teksten geschreven. Daarnaast is het ook goed om te krijgen of video tot de opties behoren.
Het is daarbij goed om te weten voor wie je de content schrijft. Wie is de doelgroep en hoe willen ze aangesproken worden. Dit is ook van belang voor de content distributie. Hoe wil jouw doelgroep benaderd worden en waar bevinden ze zich.
Content Audit
Vanuit de technische analyse komen er pagina’s van jouw website naar boven met oude informatie of pagina’s die meer content nodig hebben. Met het verbeteren van bestaande pagina’s met relevante content wordt de website als geheel beter.
Linkbuilding
Nog een gigant op het gebied van SEO. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de 200 rankingsfactorren die Google heeft. Linkbuilding is het opbouwen van linkjes naar jouw website.
Daarmee wordt volgens Google aangegeven hoe populair jouw website is. Ook geeft het de betrouwbaarheid van een website aan. Het is dus belangrijk dat jouw bedrijf genoeg linkjes naar relevante content heeft want daarmee stijg je in de ranking van de zoekmachines.