Ahrefs is een alles-in-één SEO-tool die je website doorzoekt naar de beste linkbuilding en zoekmachineoptimalisatie tips. Het is ontwikkeld door een team dat al jarenlang seo doet voor klanten uit heel de wereld. Ze staan er ook om bekend te beschikken over een uitstekende database.
Ahrefs is uitermate geschikt als je seo wilt doen, seo wil leren of om te controleren hoeveel bezoekers je website nu krijgt en wat de ranking in Google is van een bepaald zoekwoord.
Waarom gebruik je een tool? Je kunt tools gebruiken voor zoekmachineoptimalisatie zoadt je website beter gevonden wordt.
Met de data afkomstig uit de SEO tool, die Ahrefs weer haalt uit Google, kan je inzichten verzamelen die je kunnen helpen met betere rankings in Google.
Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden waarop je concurrenten worden gevonden en jij niet.
Je kan Ahrefs gebruiken voor:
1. Maak seo inzichten, zoals technische SEO, on page verbeteringen.
2. Analyseer je website ranking op url niveau, om zo een betere positie te verkrijgen
3. Zoek naar nieuwe zoekwoorden en zoekwoordvarianten die je kan toepassen in jouw seo-strategie.
4. Maak je website zoekmachinevriendelijk om meer bezoekers te trekken.
5. Verzamel en analyseer relevante backlinks van jouw concurrenten.
6. Verzamelen data om de kwaliteit en relevantie van jouw website te verbeteren. Dit in vergelijking met andere websites
7. Identificeer wat de zoekmachines adviseren hoe je verbeteret kan worden t.o.v. je concurrenten.
8. Maak seo rapportages die je kan sturen naar jouw klant en zakelijke relaties om te bewijzen waarom jouw seo werkzaamheden nut hebben.
9. Verzamelen van domein informatie zoals: zoekvolume, zoekwoorden en backlinks
11. Zoek naar websites die jouw online-concurrenten zijn.
12. Verzamelen van content ideeën met zoekwoord relevantie in termen van seo: Waar kan je scoren ten opzichte van je concurrentie.
Site Explorer is een functionaliteit die je kan vinden onder de toolbox. Het toont “link gerelateerde informatie” (zie foto). Alle zoekresultaten worden hier aangeboden in een overzichtelijke kaart en biedt veel informatie
Ahrefs Rank Tracker is een tool die je helpt bij het snel vinden van rankings van urls met bijbehorende zoekwoorden
Ahrefs keyword Explorer is een tool die het mogelijk maakt om een woord of (kort) zin te zoeken die voldoet aan de lijst van zoektermen die je specifiek wilt analyseren.
Ahrefs biedt verschillende manieren waarmee je die zoekwoorden kan analyseren. Wat zijn de kansen en waar kan je snel op scoren.
Ahrefs Content Explorer is een tool om nieuwe keyword ideeën te genereren. Je krijgt een lijst van de meest aanbevolen blogs, sites die over jouw onderwerp geschreven hebben. Ahrefs biedt hier een compleet overzicht.
Het voordeel van content explorer is dat je inzicht krijgt van de populariteit van content over jouw onderwerp.
Het leuke aan Ahrefs content Explorer is dat je meer kan doen dan enkel een lijst met geschreven content bekijken. Je krijgt ook informatie over het aantal woorden dat een artikel heeft. Dit is super waardevol omdat je dan weet uit hoeveel woorden jouw bericht moet bestaan om de concurrentie te verslaan.
Op die manier heb je snel inzicht in de kwaliteit van geschreven content over jouw onderwerp.
Het Ahrefs platform heeft daarnaast ook een tool genaamd Ahrefs trends.
Deze tool is handig om te gebruiken en snel de trends in je niche op een bepaald moment te zien.
Ahrefs Site Audit is een onderdeel van Ahrefs SEO Toolkit. Met deze tool is het zeer eenvoudig om je geïndexeerd pagina’s te analyseren, mogelijke indexering problemen op te lossen en andere tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:
– mogelijk niet gecorrigeerde <meta> tags en/of robots.txt regels
– 301 redirects
– seo friendly pagina’s die onnodig zijn uitgeschakeld in Google.
– mogelijk niet foutloze pagina’s
De tool werkt heel eenvoudig, je vult slechts enkele gegevens in en krijgt direct een overzicht te zien van de relevante punten. Heel praktisch
Ahrefs is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met SEO (Search Engine Optimization). Ze hebben een uitgebreid aanbod van functionaliteit, waardoor het volledig toepasbaar is in de verschillende stadia van het SEO proces.
Voor de online SEO specialist is het belangrijk dat hij in kan zien hoe de rankings zich ontwikkelen over de verschillende zoekmachines. Daarvoor is Ahrefs een uitstekend middel alle zoekmachines zijn er vertegenwoordigd.
Voor een content schrijver is Ahrefs belangrijk omdat Ahrefs laat zien waar de site staat op zoekwoorden die relevant zijn voor de doelgroep. Zo kan hij een afweging maken of het zin heeft om het artikel te schrijven.
Voor een SEO manager is Ahrefs van belangrijk omdat er een goed overzicht ontstaat van het potentieel voor zowel nieuwe als bestaande domeinen. Daar ontstaat ook de SEO-strategie en welke optimalisaties doorgevoerd kunnen worden in de diverse seo processen. Ahrefs biedt daarin een totaal oplossing.
Voor een ZZP’er is Ahrefs een goede tool omdat hij ermee kan zien hoe een pagina of site in de zoekmachines staat, ook al is het niet van hem. Hij kan vervolgens uitrekenen welke zoekwoorden waar positief effect op hebben. En daar zijn strategie op toepassen. Freelancers en zzp’er kunnen m.i. niet zonder Ahrefs.
Naast Ahrefs zijn er nog andere tools waarmee je zoekmachineoptimalisatie kunt doen. Zo heb je als eerste tool:
Wat is het grote verschil tussen Ahrefs en SEMrush? Niet veel. Er zijn grofweg 2 reuzen op dit gebied SEMrush en Ahrefs. Het verschil is minimaal. Backlinks van Ahrefs zijn wel echt beter. Het is meer een persoonlijke voorkeur. De één werkt liever met Ahrefs en de ander met SEMrush. Probeer het gewoon alle twee en kijk waar jouw voorkeur ligt.
Wat zijn de verschillen tussen deze SEO Tools?
– Ahrefs is een hoger niveau dan Moz omdat het uitblinkt in data van zoekwoorden.
– Ahrefs geeft je een beter inzicht in de concurrentie op keywords en geeft daarmee een realistischer beeld van de resultaten die je kan behalen.
– Ahrefs geeft je ook informatie over biedingen in plaats van alleen zoekopdrachten
– Ahrefs is een hele betere link checker dan Moz
– Ahrefs heeft een beter systeem voor nieuwe content. Je kan het doen op basis van de anchor text, zoekwoord of website waar de link staat etc.
Ahrefs kent drie abonnementen: Basic, Premium en Premium Plus. De prijs in euro’s is ongeveer € 100,- tot €999,- per maand afhankelijk van hoe serieus je de tool wilt gebruiken.
Ahrefs heeft meerdere onderdelen die je kan gebruiken. De prijs een seo tool is afhankelijk van hoe vaak je deze wilt gebruiken en of je de tool wil integreren met andere software.
Ik heb zelf voor de Standard variant gekozen, die biedt mij voldoende mogelijkheden om mijn werk te kunnen doen.
Ik gebruik Ahrefs omdat het één van de beste SEO Tools is op dit moment. Het heeft gewoon alles wat ik nodig heb en het doet ook alles wat ik er van verwacht.
De 3 redenen waarom ik Ahrefs de beste SEO Tool vindt zijn:
– Het geeft me de mogelijkheid snel mijn concurrent hub-pagina’s te checken.
– Ik kan snel zien welke pagina’s worden bezocht, door welke zoekwoorden en wat de waarde is van een pagina.
– Biedt vanuit technisch SEO inzichten waar ik op technisch gebied verbeterpunten kan aanbrengen.
Ahrefs is een geweldige tool, maar is er iets wat mist binnen Ahrefs? Zeker, naar mijn mening kunnen ze nog completer zijn dan dat ze nu zijn.
– Social SEO Tools zoals ContentGems. Dit geeft een goed overzicht over gepubliceerde content en de engagement die het bijv via social krijgt.
– een SEO Tool voor video’s is niet meer aanwezig in het Ahrefs platform.
– een SEO Tool voor infographics zoals Swayy zou goed in deze tool passen.
Nee, Ahrefs is niet de enige tool die ik gebruik. Naast Ahrefs maak ik gebruik van een aantal andere tools zoals Screamingfrog, Google Analytics of Surfer SEO.
He mooie is dat Ahrefs heel goed kan combineren met andere SEO Tools zoals de Google Analytics data of de data van een ander seo tool.
Ahrefs geeft toch niet alleen informatie weer over links die op jouw website staan, maar Ahrefs geeft ook zeer nauwkeurige data weer over hoeveel bezoekers je website ontvangt.
Dit maakt het bijvoorbeeld heel gemakkelijk om te meten welke keywords goed scoren, maar ook welke seo-tactieken, zoals het populaire contentmarketing, succesvol zijn.
Om jullie een beeld te geen over hoe ik Ahrefs gebruik heb ik een korte video gemaakt over op welke momenten Ahrefs uitstekend te gebruiken is en op welke manier je goede zoekwoorden kan vinden voor jouw website.
Daarin gebruik ik de 4 fases van een SEO proces die ik zelf hanteer.
Dit is de ruggengraat van de campagne. Hierbij leg je de pijnpunten bloot doordat je de website bekijkt op techniek, huidige indexering, ontbrekende On page SEO, teksten met te weinig woorden t.o.v. concurrenten
Daar worden vervolgens analyses opgedaan die actie opleveren.
Ahrefs gebruik ik in deze fase voor backlinks, technisch SEO, zoekwoorden.
Deze fase kenmerkt zich waarbij het laaghangend fruit wordt gevonden en geoptimaliseerd door middel van Zoekwoordonderzoek bestaande pagina’s, On-Page en target pages. Ahrefs keyword research is een belangrijk onderdeel van je Online Content Upgrade.
In deze fase gebruik ik Ahrefs vooral voor zoekwoorden, semantische zoekwoorden, framing zoekwoorden en zoekwoord synoniemen.
Deze fase is dus puur bedoeld om de inhaalslag te maken tov de concurrentie. Als die inhaalslag gedaan is wordt vervolgens gekeken naar mogelijkheden op zoekwoord niveau om niet alleen in de diepte, maar ook in de breedte te werken aan het uitbreiden van het merk.
In deze fase wordt Ahrefs gebruikt om inhoudelijk de sites van de opdrachtgever en de concurrentie in kaart te brengen, de content gaten te vinden en waar de content verbeteringen zitten ten opzichte van de concurrentie.
Als er unieke content is gemaakt of content een optimalisatie slag heeft gekregen is het tijd om de content te gaan promoten. Content promoten kan op verschillende manieren gedaan worden. Bijvoorbeeld:
Ahrefs heeft naar mijn mening de beste database als het gaat om backlinks. Daar zijn ze dus ook heel goed in. Ideaal om inzicht te krijgen in welke links de concurrenten hebben en welke websites interessant zijn om mee te nemen in het linkprofiel van de opdrachtgever.
Online Marketing kent een aantal deelgebieden waarmee je de online présence, online traffic en je online omzet mee kan vergroten.
SEO is onderdeel van je online marketing strategie. Onderzoek heeft aangetoond dat SEO een uitstekende manier is om naast meer bezoekers ook meer online omzet te generen.
Ahrefs is dé tool die voor SEO ingezet kan worden, daarnaast kan het ook goed worden ingezet voor andere online kanalen zoals SEA.